12 november 2008

Slutten på bonderomantikk

I går valgte Morten Eriksen å forlate "Jakten på kjærligheten", etter lang tids irritasjon over Håvard Hansens ulidelige smisk og positivitet. - Håvard er en person jeg ikke kan være i hus med. Så forbanna enkelt er det, sa en oppgitt Morten etter Ragnhilds avgjørelse, gjengitt på VG-nett.



Personlig har jeg ikke fulgt altfor godt med på serien i år, men ut i fra de få programmene jeg har sett, kan jeg nok skjønne frustrasjonen. Håvard fremstilles i media som en veldig smiskete person, en person det antagelig vil være vanskelig å konkurrere mot i slike kjærlighetskonkurranser. Personen er, som Joachim Nielsen en gang kalte det, overdrevet positiv. Om dette er et spill eller ei, skal ikke jeg spekulere i, men jeg vil tro at alt ikke er like positivt til en hver tid i virkeligheten. Håvard Hansen minnet meg til tider om Morten Harket, begge er like svevende og tenkende. Dette er nok antagelig personer som kan gå en litt på nervene i blant ja.

Det å leve så tett med en slik positiv smisker som Håvard fremstilles, er nok ikke lett. Sannsynligheten for å bli litt irritert og derigjennom virke som en negativ person, er stor. Når det er sagt, er det ingen grunn til å forlate gården i sinne. Dette vitner, etter min mening, om at Morten ikke var der for de rette grunnene. For all del mulig at han likte Ragnhild Strømmen, TV-bonden de kjempet om, men hvis han virkelig så en fremtid sammen med henne, hadde han holdt i de få dagene det eventuelt hadde tatt før den siste personen hadde måtte forlate gården. Kanskje drivkrafta for å være der var mer for å kunne slå ut Håvard, enn å faktisk jakte på den store kjærligheten.

Det blir spennende å se fortsettelsen, om alt fortsatt er like rosenrødt på gården i neste episode. Eller om det daler litt i smiskekurven når man ikke har flere å konkurrere mot. Ingen skal i hvert fall påstå at Ragnhild Strømmen har én type personer hun liker; større motsetninger enn Morten og Håvard, skal man lete lenge etter. Den ene er livlig, og med masse humor, mens den andre er stille, tenkende og ikke særdeles morsom.

Lykke til, TV-bønder, får håpe noen av dere finner den store kjærligheten...

Artikler om denne saken:
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=522293
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=522324
http://www.kjendis.no/2008/11/11/553635.html

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo. Jeg kjenner Håvard, han er en grei kar med god humoristisk sans. Det er lett å få han med på tullprat. Om man følger godt med, ser man at Morten ofte er frekk mot Håvard, f.eks under middagen hvor han bare sitter og himler med øynene til middagen som Håvard har stelt i stand. Det er nok bare Morten som er litt for barnslig, sjalu og føler seg mindreverdig.

Anonym sa...

Jeg hadde nok reist hjem jeg også. Hvis man er ute å for i fri og man ender opp med at dama plukker ut deg og en du ikke tåler trynet på pga. typen han er, så gir det endel å tenke på. Hun ser jo åpenbart noe hun liker i begge og hun liker en type du synes er søppel, noe er feil et sted. Og hvis noen ser noe de liker i en person jeg ikke kan tåler så vil jeg da ikke være med vedkommende, hun liker jo da folk jeg synes er idioter, hvorfor skulle jeg ville være med henne da.