24 oktober 2008

Én telefon, et kamera, 8 megapixel

Sony Ericsson har lansert sin nye mobil C905, den første telefonen fra de med 8 megapixel. Jeg må si jeg var litt skeptisk til dette. Har selv byttet mobilmerke fra nettopp Sony Ericsson (K850i) til Nokia (N82), da Nokia lå langt fremme på kamerafronten med sine Carl Zeiss-linser. Det var derfor litt overraskende når jeg fikk se bildene som VG.no presenterte i går (les artikkel). De har lagt ut bilder som er tatt med kameratelefonen, og jeg må si jeg er litt imponert.


De fleste vet fra før at det ikke er antall megapixel som teller for å få et bra bilde, men hvor bra linse og optikk er. Det er ikke alle kameraer, i mobilen eller som "kun" kameraer, som har godt av å få for mange pixler inn i sine brikker. Hos noen kameraer, vil dette gjøre bildet kornete og utydelig. Etter å ha sett bildene fra C905, må jeg si at de har hentet seg kraftig opp fra min gamle K850i. Man kan jo ane, for eksempel på bildet tatt mot Slottet, at bildet er en smule overeksponert, men på bildene fra HardRock Café og Stortinget, synes jeg faktisk at den klarer å få med mange fine detaljer på en klar og fin måte. Jeg likte også den duse blitzen Sony Ericsson har. Den er ikke skarp, ubehagelig eller gjør bildet totalt flatt, men gir den det lille ekstra lyset som trengs, der det trengs.

Mitt neste mål nå, er å komme meg inn i en elektronikkforretning og på prøvd telefonen "live". Kanskje dette blir en julegave fra meg til meg?

Ingen kommentarer: